Teplo, chlad a vlhkosť sú hlavné nepriaznivé vplyvy okolitého prostredia, ktoré pôsobí na batérie v elektrických automobiloch, e-bicykloch alebo v solárnych systémoch. Teraz je možné pomocou testovacieho systému skúmať zmeny v týchto batériách pod pôsobením širokej škály rôznych vplyvov okolitého prostredia. Vedci zo spoločného výskumného strediska očakávajú výsledky testov, ktoré zvýšia bezpečnosť, životnosť a výkon batérií. Ďalším cieľom je vývoj nových noriem pre použitie v Európskej únii.
Vedci tiež plánujú použiť snímky CT k náchadzaniu vnútorných slabých miest v batériach. Chemické procesy vo vnútri batérie je možné teda dynamicky sledovať napríklad pri stresových podmienkach. Celý externý testovací priestor možné naviac presúvať na lineárnom vedení, aby bolo možné zaostriť obrazy CT. V kombinácii s otočným stolom je behom skúšok možný tiež 360° pohľad na DUT (Device Under Test – tj. zariadenie v teste - skúšobná vzorka). Batérie sú behom počítačového tomografického záznamu namáhané nad rámec obvyklých limitov svojej bežnej záťaže a pri extrémnych podmienkach okolitého prostredia.
Bezpečnostné zariadenie zaručuje bezpečné záťažové testy
Bezpečnosť a ochrana personálu, ktorý operuje so skúšobným zariadením, je najvyššou prioritou. Preto bol pre ochranu pred radiáciou z CT realizovaný externý testovací priestor v inštalačnej miestnosti opláštenej olovom na vonkajšej strane. Behom záťažových testov na batérii existuje i riziko prehriatia, požiaru alebo dokonca výbuchu. Aby sa zabránilo výbuchom, je externý testovací priestor vybavený ochrannými opatreniami pre klasifikáciu ATEX zóna 1.
Náš partner, spoločnosť Weiss Umwelttechnik naviac vybavila celý systém ochrannými opatreniami, ktoré splňujú klasifikáciu až do úrovne nebezpečenstva EUCAR 6. Klimatizačná jednotka je mimo inštalačnú miestnosť chránená pred lúčmi z CT. Aby sa zabezpečilo, že nedôjde k žiadnym únikom vyžarovania CT žiarenia, musí byť prívodné potrubie pre ovládanie klimatizácie a potrubia pre odvod plynu vyvedené labyrintom potrubí z oloveného priestoru. Trvale riadená inertizácia skúšobného priestoru je realizovaná ako ochranné opatrenie. Preto je vždy privedeného len toľko dusíku (N2), ako je z bezpečnostného hľadiska nutné. Štyri rôzne senzory plynu monitorujú celý testovací priestor, dva ďalšie olovenú inštalačnú miestnosť, aby detekovali prípadné netesnosti DUT - testovanej batérie.
Spoločnosť Fraunhofer bola poverená stavbou skúšobne batérií v holandskom Pettene. Táto spoločnosť tiež preskúmala vhodný materiál, ktorý by umožňoval prenikanie žiarenia CT a súčasne zaisťoval plynotesnosť skúšobného priestoru. Spolu s partnerským Diondo, špecialistom na priemyselnú počítačovú tomografiu, Weiss Umwelttechnik plánoval a zrealizoval klimatickú časť testovacieho systému, vrátane všetkého bezpečnostného vybavenia.
Pokiaľ vás zaujíma viac noviniek z oblasti testovania batériových systémov, opýtajte sa našich odborníkov.